Att vara medlem i Friskis&Svettis betyder något. Träning och gemenskap, så klart, men även möjlighet att påverka. För det är du som medlem som äger föreningen – Friskis & Svettis finns till för dig. Medlemsdemokrati råder, oavsett storlek på just din förening.
20 februari 2020
Ett sätt att göra din röst hörd inom din förening är att delta på årsmötet, att där lägga fram dina synpunkter och förslag till förändring. Årsmötet är ett viktigt forum där medlemmarna kan föra fram önskemål. I år har Friskis största förening, F&S Stockholm fått in hela 71 motioner.
– Det är ett större engagemang än någonsin tidigare, säger Johan Lampinen, verksamhetschef i Stockholm.
Det ökade engagemanget har man lyckats skapa bland annat genom digitala lösningar. Motionerna läggs upp i föreningens facebookgrupp och diskuteras i respektive tråd. Stockholmsföreningen har nästan 100 000 medlemmar och för att så många som möjligt ska kunna delta på årsmötet livesänds det. Det öppnar för att du som medlem kan vara med på mötet när just dina hjärtefrågor tas upp. Nu ser man också över möjligheterna för att rösta digitalt.
– Grunden för oss som förening ligger i att vi har en medlemsdemokrati som fungerar, något vi kommer att fortsätta med. Påverkan i stort som smått genomsyrar hela vår verksamhet. Sen ska du så klart inte sitta och vänta på just årsmötet för att få till en förändring. Det mesta kan tas upp med din träningsanläggning direkt, säger Johan Lampinen.
I Härnösand hittas en av Friskis&Svettis mindre föreningar. Här gör man det lilla extra för att få medlemmarna att komma på årsmötet.
– Jag marknadsför det som en happening både på vår hemsida och på Facebook, säger Ulrika Åkerlind som är verksamhetsledare på Friskis&Svettis i Härnösand.
Känslan av att vara en förening Ulrika vill att alla medlemmar ska känna att de faktiskt har stora möjlighet att påverka.
– Senaste året har vi jobbat hårt för att marknadsföra oss som en ideell förening. Det är extra viktigt för oss eftersom vi är en liten förening. Vi hoppar runt mellan idrottshallar och medlemskorten kommer när de kommer. Om medlemmarna förstår att det är en förening har de större förståelse för att vi alla får den att fungera, säger Ulrika Åkerlind.
I Härnösand har man inte aktivt efterfrågat synpunkter via enkäter eller liknande, men arbetet för att få medlemmarna att engagera sig är ständigt aktuellt. Nu är förhoppningen att värdeord på ledarnas tröjor och vattenflaskor med trycket ”Jag är Friskis & Svettis” ska öka förståelsen hos medlemmarna.
– Vi gör det här tillsammans. Och vi som engagerar oss gör det för att det är roligt, säger Ulrika Åkerlind.
Nu är det årsmötes tider på friskis, läs mer om vad som händer i din förening.