Stor passion för träning och hälsa
Brian van den Brink har en gedigen bakgrund inom träningsbranschen, som marknadschef men även som gruppträningsinstruktör, personlig tränare och utbildare. Han har också grundat ett utbildningsföretag inom personlig träning.– Friskis är en av Sveriges starkaste folkhälsoaktörer, med en unik kombination av ideellt engagemang, låg tröskel till träning och en djup förankring i svensk träningskultur. Med över en halv miljon medlemmar, ett starkt och anrikt varumärke och ett brett utbud av träningsformer är det med stor respekt jag tar mig an det här uppdraget. Jag ser fram emot att få bidra till att utveckla träningsutbudet och göra Friskis ännu mer relevant för framtidens behov, säger Brian van den Brink.
Gemenskap och rörelseglädje – viktigare än någonsin
Det råder ingen tvekan om att Friskis erbjudande om lustfylld och lättillgänglig träning för alla är högaktuellt. När undersökningsföretaget Nepa nyligen frågade svenska folket hur ofta de tränar, svarade nästan var femte person att de aldrig eller väldigt sällan gör det. En ökning jämfört med 2023/2024 då 15 respektive 18 procent svarade så.
– Vi befinner oss i ett spännande läge. Även om vi ser en ökning i träning hos Friskis, så ser vi att gruppen som inte tränar alls växer vilket är extra oroande i en stökig omvärld. Vi måste hela tiden vässa och utveckla verksamheten för att välkomna ännu fler. Här ser jag Brian van den Brink som ett starkt tillskott, avslutar Janna Hellerup.