Larmrapporter om feta barn, sockerberoende, stillasittande och allmänt ohälsosamt leverne bland våra yngsta gör att man riskerar att snubbla iväg på upptrampade stigar: Vi måste göra något! Vi måste ta in fler fysiska aktiviteter i de ungas vardag. Röris och Mini-Röris skulle kunna ses som ett svar på det. Men riktigt så enkelt är det inte.
Bakom det till synes enkla finns en hel del finurliga, tycker i alla fall vi, tankar om varför vi gör detta. Det handlar om mer långtgående ambitioner än att tillföra energi och öka koncentrationen.
Minst tre “därför”
Programmen erbjuder aktivitet nu, men eftersom vår syn på motion och rörelse handlar mer om lust än om måsten, så är Röris och Mini-Röris också något annat och större, förhoppningsvis början på en aktiv livsstil. Friskis&Svettis drivkrafter till att inspirera med Röris och Mini-Röris är minst tre till antalet:
1. Nuet i klassrummet och hemma
Barn får spring i benen och behöver få utlopp för sin energi. Eller så behöver de piggas upp. I båda fallen jobbar barnen bättre och mer koncentrerat efter en rörelsepaus. En lekfull rörelsepaus ger även oss vuxna en chans att ta lära av barnen och återupptäcka rörelsebehovet hos oss själva.
2. Röris och Mini-Röris är egentligen för vuxna
Friskis&Svettis träningsfilosofi grundar sig på vetskapen att människan är byggd för rörelse. Av detta har vi dragit slutsatsen att det måste vara lustfyllt att röra sig. Endast då förmår vi människor hålla fast vid den goda vanan att regelbundet röra på oss. Det handlar alltså inte om att i första hand plocka bort dåliga vanor, utan om att lägga till en god vana. Levnadsmönstren formas i tidig ålder och barn gör som bekant inte som vi säger, utan som vi gör. Här måste vi vuxna vara förebilder. Inte snacka, utan göra. Alltså erbjuder Röris och Mini-Röris, genom att programmen genomförs tillsammans, möjligheter för vuxna att vara förebilder.
3. Gemenskapen blir större (kanske den viktigaste anledningen)
Precis som alla träningsformer har Röris och Mini-Röris effekter på kroppen. Skelettet blir starkare, koordination och balans förbättras och pulsen ökar. Det är sådant vi kan mäta. Men ändå. Vi tror att de viktigaste resultaten är av en helt annan sort och inte alls lika synliga, sådant som har med humöret att göra till exempel, och självkänslan, glädjen och kreativiteten.
Den akademiska världen håller med
I den magisteruppsats som Susannne Wolmesjö skrivit om Röris berättar flera av lärarna att det blir roligare att vara i klassrummet, både för elever och lärare. Känslan av gemenskap och av att höra till, blir starkare med Röris. Flera pedagoger ser också hur koordinationsförmågan är kopplad till inlärningsförmågan. Allt det här är svårare att lyfta fram som “bevismaterial” för att rörelse i skolan och förskolan har andra, viktigare och mer hållbara effekter än bättre fysik, men det är på detta Friskis&Svettis hela träningsfilosofi bygger: lusten styr våra vanor, alltså måste det vara kul att röra på sig.