Parkträning – besöksrekord i Rålis

4600 stockholmare tränade tillsammans i Rålambshovsparken under sommaren 2019. Vi hade fler pass än någonsin, fick besök av fransk och belgisk radio som intervjuade ordförande Andreas Strömberg om detta svenska fenomen - att bjuda på rörelseglädje i gröngräset, något vi gjort i snart 40 år.

Kärlek och rörelseglädje på Pride

Lördagen den 5 augusti jympade och dansade vi oss genom Stockholms gator i årets mest kärleksfulla parad! Friskisledarna på flaket delade med sig av riktig rörelseglädje och sköna moves genom hela paraden för allas rätt till rörelseglädje.

Prideparaden 2019 folk på gatan
Prideparaden 2019

Friskis Pop-up – från vikingar, via medeltida Stockholm till nya Medis

Friskis samarbetar gärna med Stockholms stad så att engagerade funkisar kan flytta ut träningen för att nå fler. Vi kallar det pop-up - Friskis träning på nya ställen. 2019 körde vi Familjefys på Medborgarplatsens nya trivselyta, vi dansade på Smålandstorget flera gånger om och vi fick bjuda in medlemmar och nyfikna till olika museer för att träna bland artefakterna.

Vi var inbjudna när stockholmarna dygnade på Kulturnatten och väckte folket med ett Jympapass på Stadsmuseet när det återinvigdes efter fyra års renoveringar. Gården fylldes av rörelseglada, energiska människor i historiska kläder en solig söndagsmorgon i september.

Ett annat exempel är samarbetet med The Viking museum där våra medlemmar fick en kvick historielektion av arkeologer innan vi drog igång Cirkelfys runt runstenar och vikingatroner. Morgonträningen avslutades med en tågtur genom vikingatiden och frukost med havsutsikt.

Pop Up Vikingamuseet
Pop Up framför Stadsmuseet gruppbild
Pop Up framför Stadsmuseet deltagarna
Pop Up framför Stadsmuseet ledarna

15 000 barn jympade med Friskis på Pep-dagen

GenPep-dagen i Hagaparken 2019
Den soliga söndagen 8 september välkomnades familjer till Pep-dagen i Hagaparken för att prova på olika former av fysisk aktivitet och uppleva rörelseglädje. F&S Stockholms familjeledare körde träningspass från scenen hela dagen och bjöd på aktiviteter i Friskistältet. Vi värmde upp alla startgrupper med barn födda 2007–2013 som sprang Prins Daniels Lopp. Alla deltagare var vinnare och fick medalj runt halsen av prinsen i målfållan. Vi värmde även upp alla lite äldre barn och vuxna som sprang det populära Hagaloppet.
GenPep-dagen i Hagaparken 2019
Anders Hansen

Hjärnstark med Anders Hansen lockade rekordpublik

Vi arrangerade en föreläsning med den omåttligt populäre författaren och psykiatrikern Anders Hansen i samarbete med Mental Health Run. Kön ringlade lång när 750 vetgiriga medlemmar fick plats i Åsö gymnasiums aula. 4000 personer stod i en digital kö, men kunde vara med via livestream. Anders ställde upp pro bono för andra gången i rad för att sprida ordet om allas rätt till rörelseglädje.

100% ren hård träning med hunden Molly

F&S Stockholm är Sveriges största och första förening som är 100 % licensierad i det nationella samarbetet för ren hårdträning. Världens enda dopinghund Molly har gjort besök och nosat runt i jakten på otillåtna substanser för att vi ska kunna ta vårt ansvar och hjälpa den som hamnat snett.

Droghunden Molly tillsammans med Stina Eklund Olofsson
Spin Of Hope 2019

Spin of Hope – Friskis största bidragsgivare

Friskis&Svettis medlemmar spann loss och samlade återigen in mest pengar av alla i kampen mot barncancer. Våra fantastiska ledare och medlemmar höll igång spinncyklarna på F&S Lindhagen och F&S Sickla. Friskis samlade in 2,5 miljoner kronor av totalt 6,8 miljoner kronor till cancerforskningen.

Friskis jympa – ett fenomen i Japan

Japansk tv på Friskis första jympagolv: Japans största infotainment show Discover the world mysteries spelar in program om den exotiska, svenska Jympan. Briljant intervju på japanska med generalsekreterare Susanne Jidesten följt av ett bastuvarmt pass som fick superstjärnan och programledaren att baxna. En sväng på Cirkelgym dagen efter, när tv-teamet återvände eftersom våra starka seniorer imponerar stort på hänförda journalister.

Japansk TV besöker jympa på City
Spring för Therese deltagare och ledare

Spring för Terese Alvén

Funkisinitiativet #springförterese när vi skänkte och tillsammans hedrade Terese Alvén, en träningsprofil som precis gått bort. Sedan dansade hundra personer med energiska Christina, 60 körde Cross och en tapper skara sprang, jympade, flexade och grät för Terese, ledda av världens bästa Anna och Niklas. Fransk, belgisk, schweitzisk radio var där och intervjuade ordförande Andreas och ledare, värdar, medlemmar, stockholmare om den unika insatsen för allas rätt till rörelseglädje.