Träning på avstånd och utomhus
Den allra tydligaste förändringen var ju så klart träningen. Vi drog ner maxantalet både i gymmet och på gruppträningen, vi införde luckor mellan passen, vi anpassade träningen så vi undviker närhet och användning av samma redskap. Men framförallt all uteträning och lanseringen av digitala pass.
Frysningar och permitteringar
Pandemin påverkade föreningens ekonomi avsevärt, både på grund av att medlemmar ville frysa sina träningskort och att nyförsäljningen av kort gick ner. Under en period permitterades personal och kostnader sköts upp. Ändå slutade räkenskapsåret på en relativ bra nivå.
Än mer engagerade funkisar och medlemmar
Pandemin har visat prov på vilket oerhört stort engagemang föreningens medlemmar och funktionärer har. Det drogs igång initiativ som Friskis<3Vården, man skänkte pengar till Musikhjälpen och antalet deltagare på det digitala årsmötet tredubblades. Tack också till alla ni medlemmar som delat med er av alla kommentarer om vad ni gillar och inte gillar med F&S Stockholm.
Kris som ändrade organisationen
Under 2020 tvingades föreningen ställa om hela organisationen. Inte bara hur vi tränade ställdes om utan också hur vi jobbade och du som medlem fick lära dig helt nya rutiner. Exempel på det är medarbetare som jobbar på distans, en ny krisledningsgrupp med periodvis dagliga avstämningar, helt nya rutiner kring gymträning med biljetter och nya bokningsregler till gruppträningen. Så möblerade vi också om i gymmen för att skapa större avstånd mellan maskiner och utrustning.
Historiens första digitala årsmötet
På grund av pandemin fick årsmötet skjutas upp och hölls för först gången digitalt den 26 november 2020.
Den digitala mötesformen gjorde att antalet deltagare var fler än någonsin, drygt 350 medlemmar var med och gjorde sin röst hörd. Även antalet motioner slog rekord med 138 stycken och de som rörde träningsresor med flyg väckte stort engagemang.
Högtryck på medlemsservice
Pandemin ledde till att ärendena till medlemsservice ökade med 300 %. Vi utökade teamet på medlemsservice med flera medarbetare från anläggning för att mäkta med. Gänget som svarat i telefon och på medlemmars frågor på mail, kan ha varit de som gjorde den största hjälteinsatsen under 2020.