Ordförande Andreas Strömberg
"Vi i styrelsen är stolta över föreningens medarbetare och funktionärer som hela tiden anpassade verksamheten efter omvärldens skiftande förutsättningar och såg till att vi kunde fortsätta erbjuda stockholmarna rörelse, glädje och gemenskap under pandemin."

Vi lanserade Friskisindex

Apropå rörelse, glädje och gemenskap är det just de tre faktorer vi lyfter i Friskisindex, en omfattande undersökning av hur stockholmarna mår som lanserades under 2021. Mätningen visade bland annat att äldre mådde sämre under pandemin och att vardagsmotionen minskade. Något som vi försökte motverka bland annat genom vår utomhusträning, genom att inspirera till rörelsepauser under parollen #brytstillasittandet samt genom en särskild satsning för att minska risken för diabetes.

Vi ska bli bäst på att veta hur stockholmarna mår och bidra till att fler mår bra. Med den kunskapen kan vi anpassa och utveckla vår verksamhet så att vi får fler i rörelse, men också driva opinion för ökad folkhälsa. Jag är stolt över att vi – även under utmanande tider – ser till att inte bara vara en ”vanlig” träningsaktör utan också en samhällsaktör som månar om folkhälsan, på riktigt.

De här styr föreningsskutan

Styrelsen 2021. Anette Wagler saknas på bilden.

Andreas Strömberg, ordförande och motionär

Är till vardags Näringspolitisk chef på Svensk Dagligvaruhandel. Gillar Friskis för att det finns något för alla!

Porträttbild Andreas

Vad är du mest stolt över från 2021?

Utan tvekan föreningens alla medarbetare och funktionärer. Tillsammans har vi visat en anpassningsförmåga som är helt enastående! Friskis har inte ställt in – vi har ställt om för att skapa en trygg träningsmiljö för alla medlemmar.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Samtidigt som vi ser ljuset i tunneln kommer pandemin att fortsätta påverka oss kraftigt under hela året. Fokus för 2022 är att bli fler medlemmar. Det har nog aldrig varit viktigare än nu att erbjuda rörelse, glädje och gemenskap till stockholmarna. Min förhoppning är att 2022 blir en välbehövlig nystart, då vi hälsar såväl nya som gamla medlemmar välkomna till Friskis.

Anette Wagler, vice ordförande och motionär

Är till vardags VD för en varumärkes- och innovationsbyrå. Gillar Friskis för att det är en fristad för egentid och en plats för gemenskap.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Att vi lyckades hålla i och hålla ut ytterligare ett år i pandemin. För mig så tydligt manifesterat i alla funkisar som i ur och skur kört pass ute, eller peppat i en spinningsal där kanske bara 6-8 personer fått plats. Det gör mig så varm i hjärtat.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Vårt fortsatta arbete som samhällsaktör, det som skiljer oss från våra konkurrenter. Vi har visat än mer tydligt att vår mission är att få fler att känna glädje och gemenskap genom rörelse under pandemin. Ur kriser föds också kreativitet och innovation, det ska vi ta ett steg vidare med.

Kajsa Värna, ledamot och ledare för Jympa och Multifys

Är till vardags chef för Verksamhetsstöd vid fackförbundet Vision. Gillar Friskis för glädjen, tillgängligheten och öppenheten. Och för träningsvärken!

Porträttbild Kajsa

Vad är du mest stolt över från 2021?

Att föreningen, utifrån vad som ibland kändes som stundens förutsättningar, fortsatte att erbjuda våra medlemmar det vi är bäst på - lustfylld träning! Alla - funktionärer, medarbetare och styrelse ställde om. Igen och igen och igen. Jag är stolt över att vi tillsammans har behållit fokus och beslutsamhet i ett ytterst ovanligt och utsatt läge för föreningen. Vi har verkligen visat att vi vill och kan och att vi hittar lösningar på det mesta.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Att föreningen ska kunna komma tillbaka till ett nytt normalläge på bästa sätt. Pandemin har exempelvis förändrat träningsbeteenden och vi kommer sannolikt att behöva möta våra medlemmars behov på andra sätt än tidigare. Hur gör vi det på bäst? Vi behöver spana både på kort och lång sikt och förstå vad det innebär nu och framåt för oss. Ekonomin har också blivit en stor utmaning, något som är tämligen nytt för oss och som behöver hanteras med fullt fokus.
Porträttbild Malin

Malin Broman Lindfors, ledamot och ledare för Skivstång och Coreflex

Är till vardags bokslukare, innebandytränare, mamma och justitiesekreterare på Högsta domstolen. Gillar Friskis för att vi tar ställning för att träning ska vara inkluderade, tillåtande och öppen för alla.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Att vi som förening tog oss igenom och hanterade pandemiåret. Föreningens anställda och funktionärer har gjort sitt yttersta för att kunna erbjuda träning och gemenskap till våra medlemmar, trots stora utmaningar.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Föreningens viktigaste utmaning, som vi alla måste bidra till under 2022, är att få tillbaka de medlemmar som under 2021 avstod från att träna. Friskis, och den möjlighet till träning, gemenskap och rörelseglädje som vi står för, känns viktigare och mer relevant än någonsin.
Porträttbild Tara

Tara Wahab, ledamot, tränare och ledare för Cirkelfys och Plaza

Är till vardags sakkunnig på Arbetsmiljöverket. Gillar Friskis för det breda träningsutbudet vi erbjuder och att alla är välkomna, vår samhällsengagemang och vårt inkluderande sätt som gör oss unika.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Jag är stolt över att vi har tagit ansvar för covid-situationen mot våra medlemmar genom att ställa om och anpassa verksamheten, erbjuda digital träning och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Jag vill att Friskis ska vara en samhällsaktör och göra allt för att förbättra folkhälsan och förebygga ohälsa. Inte bara för medlemmar utan för hela samhället genom vårt inkluderande sätt och vårt erbjudande om lustfylld och högkvalitativ träning.
Porträttbild Håkan

Håkan Andreasson, ledamot och motionär

Är till vardags pensionär med diverse styrelseuppdrag. Gillar Friskis för mångfalden som finns i föreningen.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Att vi under obegripligt svåra omständigheter lyckats hålla verksamheten igång på ett bra sätt.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Att hålla koll på ekonomin och öka antalet medlemmar.
Porträttbild Pia

Pia Ahlgren, ledamot och motionär

Är till vardags chef för BRM (Business Relationship Management) på IT på Tyréns. Gillar Friskis för att alla är välkomna och kan känna sig hemma, men också för att vårt utbud är så stort och varierat.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Hur vi i styrelsen tillsammans med verksamhetsledningen har anpassat oss efter alla nya tuffa förutsättningar under hela pandemin utan att låta oss nedslås, eftersom tron på Friskis Stockholm har varit och är så stor.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Tillsammans med resten av styrelsen och verksamhetsledningen, ta ut en strategisk riktning för Friskis Stockholm postcorona, utifrån hur Stockholm ser ut idag. Det handlar om lokalisering, digitalisering och vad våra medlemmar förväntar sig och behöver nu, samtidigt som vi vill utveckla vårt samhällsaktörsansvar. Alla dessa delar försvåras av att ekonomin kommer att vara fortsatt påverkad under 2022. Föreningen kommer att behöva både gasa och bromsa så det blir en av styrelsens viktigaste uppdrag 2022 att stötta i denna process och bidra med riktning och strategisk höjd när svåra beslut behöver fattas.

Jens Wikström, ledamot och motionär

Är till vardags Affärschef Sakförsäkring på Folksam och sitter i koncernledningen. Gillar Friskis för det öppna, prestigelösa och tillåtande klimatet. Här finns plats för alla.

Porträttbild Jens

Vad är du mest stolt över från 2021?

Den omtanke, uthållighet och drivkraft alla medlemmar, funktionärer och medarbetare i Friskis visat under ett tufft år.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Slutar i styrelsen vid årsmötet, så 2022 är mitt löfte att bidra med energi och träningsglädje som motionär på våra anläggningar.

Porträttbild Anette

Anette Sand, ledamot och motionär

Jobbar som egen företagare inom fastighetssektorn. Gillar Friskis för det breda utbudet och för att det är till för medlemmarna själva.

Vad är du mest stolt över från 2021?

Att vi med gemensamma krafter lyckades upprätthålla en riktigt bra verksamhet utifrån mycket svåra förutsättningar.

Vad vill du bidra mer med under 2022?

Jag hoppas kunna bidra till utvecklingen av Friskis&Svettis utifrån de delvis nya förutsättningarna och nya önskemålen som motionärer i stockholmsområdet har. Allt grundat i rörelseglädje och vår position som samhällsaktör.