Multifys - en energifylld träningsmix

I träningsnyheten Multifys har vi tagit det bästa från fysträningen och lagt till ännu mer variation och dynamik i en mix av styrka, kondition och rörlighet.

– Ibland behöver det inte vara krångligare än så. Multifys är lite som det stora programmet på biltvätten, allt du behöver. Du får igång cirkulationen i både kroppen och knoppen, en direkt belöning i en ofta stressig vardag, säger Tina Uppfeldt träningsutvecklingschef på Friskis.

Träning som håller

I all träningsutveckling vill Friskis underlätta för fler att hitta in i träning och rörelse men också att hitta en träningsrutin som håller genom livet och för livet.
– Multifys bjuder på stora möjligheter för ledarna att sätta sin prägel på passen och att variera träningen. Det bidrar till att det känns nytt och spännande och att intresset kan hålla i sig över längre tid. Att träna varierat är också en av de viktigaste nycklarna för att bygga upp kroppen på ett allsidigt sätt. Det ger hållbarhet över tid, säger Tina Uppfeldt.

Kom igång-hjälp i gymmet

Gymträningen fortsätta att växa i popularitet. Med nyheten Gyminstruktion och Gruppintroduktion ville vi göra det lättare att komma igång i gymmet och hitta ny inspiration. Genom att boka tid med en tränare, individuellt eller i grupp, får du tips och koll på hur du ska fortsätta träna på egen hand.

Uppdaterat Jympautbud

Jympan är Friskis första och största träningsform där musik och rörelse möts på ett helt unikt sätt. Under 2022 var det totalt 246987 besök på de 8096 jympapass vi erbjöd! Efter 44 år på tronen lanserades ett nytt Jympautbud i september, i tre större och bredare former: Jympa soft, Jympa och Jympa intensiv.

Träning för unga

Under året lanserades en rad träningsnyheter för unga.

10-12 åringar i gymmet

Under våren testades möjligheten för 10-12-åringar att träna i gymmet tillsammans med en vuxen. Det blev väldigt lyckat och infördes som en del av ordinarie utbud på alla anläggningar i oktober.

Träning för kropp och tanke

I träningsprogrammet Utifrån och in, framtaget i samarbete med leg. psykolog, vill vi inspirera dig som är 13-18 år till en träningsrutin som funkar. Samtidigt delar vi med oss av verktyg för att hantera utmaningar i vardagen, som stress, oro eller prestationskrav.

Minska risken för idrottsskador

Skador sätter stopp för många unga idrottare. Så behöver det inte vara. Med Idrottsfys Knäkontroll+ vill Friskis underlätta för dig som är aktiv eller tränare inom idrotten att göra den uppbyggande träningen till en rutin. Den gör stor skillnad på kort tid.

Chill Charge Challenge

För att få fler tonåringar att träna och hitta sin grej tog Friskis fram Chill Charge Challenge - tips och träningsinspiration för 13-18 åringar. Alltid på dina villkor, utan stress och måsten.

Rörelsepaus med kråkan och Mamma Mu

I början och slutet av året kom de folkkära karaktärerna Mamma mu och Kråkan på tillfälligt besök. Tillsammans med Friskis fick de hela familjer och förskolor att rocka i tre digitala rörelsepauser.